Després de fer-se arrere aprofitant les rodes de la cadira l’escrivent s’ha alçat engrapant amb les seues manotes els bracets d’alumini com si fóra un gimnasta practicant l’exercici de les paral·leles. D’un gest enèrgic agafa dues crosses, es posa dempeus i s’enfila endins subjectant l’historial de la dona amb les dents serrades.
– Hauria de signar aquest paper. Es la conformitat- diu el voluntari de la Creu Roja.
– Conformitat?
– Com a que vostés han vingut a l’Hospital voluntàriament.
«Mai en la vida fem res voluntàriament, recluta», pensa l’escriptor mentre signa i els llums de neó li tornen, reflectits sobre el paper oficial de la Creu Roja, la seua claror malaltissa.
– Que tot vaja bé- el voluntari li ofereix la seua mà.
«Dona-li records a Rosalía de Castro», pensa l’escriptor. A l’encaixar-li la mà al voluntari se n’adona que la té bruta de sang. Encapçala el silló d’escai de la saleta d’espera un full esgrafiat amb una barroca tipografia d’ordinador -» No es pot fumar, gràcies»- i el dibuix d’un cigarret creuat amb una aspa.
«No li he donat les gràcies al xicot». L’espill del lavabo li torna un rostre -el seu- amb ulls de mussol. «Ja fa quasibé vint anys que vaig acabar la mili».
– Pot vindre un moment? El metge de guàrdia vol parlar amb vosté.
Seguint els moviments desacompassats de l’escrivent entra en un despatx petit. A l’altra banda de la taula un home amb una clenxa enllustrada el fita darrere d’un bigot que s’estova cap a les galtes amb el traç de les ales obertes d’una gavina. «Aquest deu ser José de Espronceda».
– Estem fent unes proves. D’acord amb els resultats potser ingressem hui la seua dona per vore com evoluciona. O potser se’n vaja a casa.
– Es greu?
– «Això mai se sap. De moment espere».
Amb una frase idèntica els havia acomiadat aquell mateix matí la pediatra. Una estona abans la xiqueta havia restat nueta en la llitera. Sobre el llençol blanc els seus membres garratibats pel bram bracejaven com un escarabat panxa amunt. Entre ambdues celles el seu esguard s’obria formant dos interrogants.
«No entenc res». L’escriptor, després de pitjar de bades tots els polsadors dels refrescos, recupera la moneda. Només seure en la banqueta apareix de nou l’escrivent. Aüça la crossa esquerra indicant-li que isca a fora.
– Si òbric molt la boca note com si m’estiraren els punts del cap.
– Tranquil·la, que no et faré riure.
Quan es fiquen al llit les primeres clarors del dia travessen la persiana. La dona està tombada de costat. D’esquenes a ell la seua veu sembla molt llunyana.
– Què creus que m’ha passat?
– No sé. Segur que no és res important.
Amb el cap de la dona repenjat sobre el seu muscle a l’escriptor se li acut l’argument d’una història «…Un xiquet que pateix una malaltia llarga passa gran part del dia en el llit. La proximitat del seu domicili a una avinguda cèntrica fa que tothora hi haja un dens trànsit de vehicles. Per l’augment o la disminució del soroll dels motors distingeix el matí de la nit, o el camió de la brossa -s’atura sempre sota la seua finestra a un quart de dotze del vespre- de l’autobús de la línia regular. Divendres i dissabte són constants les sirenes de la policia i només entrar el mes de juny els bombers s’obrin pas amb les seues botzines de vaixell transatlàntic. Les prestatgeries que envolten el llit presenten tot un mostrari de vehicles. Fins i tot un bòlid roig que amb un controlador remot ell mateix se n’encarrega de fer-lo córrer…»
– Ha dormit com un àngel- diu la seua cunyada quan al sendemà ell va a buscar la filla. -A penes va sopar anit. Uns pessics de pernil dolç i mitja pera.
«Un àngel», pensa l’escriptor. «Com el xiquet de la meua història que els diumenges s’ensonya, sota la flassada, amb el silenci espés de l’avinguda sense cap vehicle».
En el camí cap a casa l’escriptor arrossega el carret amb la seua filla rebecada sobre el respatller de nylon. Arriben a la replaça on la nit anterior la seua dona perdé el sentit dues voltes seguides. La persiana del bar està abaixada i en el llindar encara resten sobre les llambordes les llampades de les bosses de brossa. A poca distància d’on Dioni féu seure la seua dona sobre la cadira de boga, un empleat de l’Ajuntament agrana les fulles de les acàcies del carrer que desemboca en el Pont Ferran Reig.
De sobte, una sirena interromp les seues cabòries i la becaina de la xiqueta. Un vehicle de la Creu Roja desafia el llum roig del semàfor i salta la cruïlla en direcció al pont. «Volverán las oscuras golondrinas a tu balcón sus nidos a colgar, y otra vez con el ala a tus cristales…» pensa automàticament l’escriptor tot recordant el voluntari que la matinada anterior el dugué a les Urgències de l’Hospital. «»Una linotipia», li parla a la seua filla que ha girat el coll envers ell i el fita amb un esguard ullerós, «que el nostre amic Gustavo Adolfo se n’encarregarà d’esbandir».
– El metge hauria de donar-li a aquesta xiqueta vitamines- diu la seua dona i es palpa amb el dit índex la creueta que forma l’esparadrap a l’esquerra de la seua coroneta .-Cada dia que passa està més fluixa.
Quan seu a taula recorda la història del xiquet i decideix fer-ne un esquema. »…Enfront del capçal penja un cartell amb el prototipus d’un Ferrari. Des que no pot incorporar-se del llit per dirigir el bòlid roig, aquest cartell centra la seua atenció. El xiquet estossega tothora. Ara rep l’aliment d’una bossa de plàstic que li recorda els globus que son pare li comprava després de missa quan encara eixia al carrer. El matí que uns voluntaris de la Creu Roja el baixen a l’ambulància el xiquet pensa: «les seues jaques tenen el mateix color roig dels mecànics de la casa Ferrari». El tomben en la llitera i quan engeguen la sirena de camí a l’Hospital sent un calfred per l’esquena. En la seua memòria es concentren els sons de tots els motors que ha escoltat en la seua convalescència. S’emociona. Es la primera volta que hi puja en un d’aquells vehicles amb què va somiar tantes voltes. Quan calla la sirena s’obri la porta de l’ambulància. Al xiquet li costa concentrar la seua atenció. Tanmateix es fixa en un dels camillers que du una pereta i un bigot molts fins. Tot va molt de pressa. Al xiquet se li esborrona la visió de les coses. Fa un esforç per centrar el seu esguard en el camiller que li dóna la mà mentre corren per un passadís estret. S’assembla a Nicky Lauda abans de l’accident…»
– Tens sang a la màniga – diu Dioni la cambrera.
– Són les ferides de la batalla.
– Te’n recordes del voluntari de la Creu Roja que vos va dur a l’Hospital? Sembla que li ha vingut una «linotipia» i s’ha llançat pel Pont Ferran Reig».
«Nicky Lauda deuria també sofrir una «linotipia» abans de perdre el control del seu bòlid», pensa ell fixant-se com al voltant dels pocs arbres que s’albiren a través de la porta es forma una aurèola en els branquillons.
«…Pero aquellas que el vuelo refrenaban tu hermosura y mi dicha al contemplar, aquellas no volverán…», xiuxiueja ell subjectant amb força les nanses del carret de la seua filla. Mentrestant, la primavera concentra tot el seu esplendor en les oronelles que, amb el seu vol imprevisible, s’empassen un insecte darrere d’altre.