Destacados
Cultura
Diversitat cultural
El CIPFP BATOI, amb col·laboració amb la Conselleria d’Educació de la Generalitat Valenciana, Fundación MUTUA LEVANTE y la Agrupación Fotográfica Alcoyana, han organitzat el concurs fotogràfic ‘Diversitat Cultural’.
Cultura
Enviciados con el kitsch
Una reflexión preocupada sobre la resurrección del festival de Eurovisión
Audiencias millonarias; tratamiento vip en las teles, en los periódicos y en las radios;  columnistas de postín haciendo las crónicas; sesudos debates en todas las tertulias y un chaparrón de adjetivos épicos que para sí quisieran los grandes asuntos de Estado. El festival de Eurovisión es la prueba fehaciente de que cuando los medios de […]
Cultura
InfoMigjorn dedica un número especial a Joan Valls
Foto: Paco Grau
Infomigjorn el butlletí informatiu electrònic sobre llengua i literatura catalana que conté articles, ressenyes, etc. relacionats amb la sociolingüística, la gramàtica històrica, la dialectologia i la literatura dedica el seu número 1.374 al  lèxic tradicional alcoià en l’obra de Joan Valls.
Cultura
La pintura modernista a la vida qüotidiana
L'exposició que s'inaugurarà el dilluns 18 de setembre a les 19:00 hores, es podrà visitar a la Fundación Mutua Levante (Plaça Espanya, 15 - Alcoi) del 18 al 29 de setembre en horari de matí de 09:00 a 15:00 de dilluns a divendres; i de vesprada de 18:00 a 21:00, de dilluns a dissabte
Redacció, 14/09/2017

Fundación Mutua Levante col·labora amb la I Fira Modernista d’Alcoi, amb la exposició que porta per títol ‘La pintura modernista a la vida quotidiana’.
Una interesant mostra amb obres d’Emilio Sala, Fernando Cabrera, Lorenzo Casanova, Mariano Benlliure, Vicente Palmaroli i Rigoberto Soler,  que ha estat comissariada per Lucía Romero, Llicenciada en Història de l’Art per la Universitat de València i que ha sigut possible gràcies a la col·laboració de Vicente Boronat Vercet, Luis Albors Llardent, Francisco Picó Silvestre i, especialment, de Santiago Pérez Peréz

La pintura modernista a la vida qüotidiana

El Modernisme es situa entre la fi del segle XIX i principis del segle XX, donant lloc a un moviment sense precedents, on tant l’arquitectura com les arts decoratives es van veure unides per aquest estil que es va desenvolupar predominantment a Catalunya per ser altament industrial, i es va expandir a aquelles localitats que mantenien aquesta característica. Alcoi, com a ciutat industrial, mantenia aquesta unió i per tant, es va veure contagiat d’aquesta moda que es va traslladar en diversos edificis i decoració interna que es troben a la nostra ciutat.

La burgesia de la ciutat va promulgar les arts i als seus artistes, tal i com s’acostumava a donar, però també va introduir novetats estètiques pròpies de l’art modernista o art nouveau, com és el gust per l’exotisme, un exemple és la peça Natiu Filipí d’aquesta mostra, i la potenciació de la natura.

Molts industrials van ser mecenes dels artistes d’entresegles, que van ser els que van arribar a donar un gran renom a la ciutat. Així, Emili Sala, Lorenzo Casanova i Fernando Cabrera seran els que guien a Edmundo Jordà, Julio Espinòs i José Mataix, entre d’altres, convertint-se tots ells en artistes que es van realitzar entre el segle XIX i el XX.

La pintura provenia d’una temàtica de principis del segle XIX d’escenes romàntiques, tal i com s’aprecia a l’obra de Palmaroli, per a evolucionar als quadres costumistes i d’història, com s’observa a l’obra exposada d’Emili Sala. Però a poc a poc es va anar desenvolupant una preocupació major vers els rostres, els cossos i les accions com a una reproducció de les actituds quotidianes. Una mostra son les diverses obres exposades de Fernando Cabrera, on els seus apunts son una demostració de la voluntat del pintor per perfeccionar els moviments i les característiques dels cossos. Es veu una evolució entre les obres religioses, els bodegons i les peces que s’endinssen en el luminisme, incloses de ple a la recerca plàstica del moment, la llum sobre la natura. Així Cabrera acabarà per traduir la influència de l’aire lliure sobre la naturalesa amb l’afectació de la llum a través de la pinzellada i la gran il·luminació que potencia el color.

Es tradueix a aquesta mostra una doble lectura de la vida quotidiana d’aquest moment, d’una banda l’evolució plàstica dels artistes que van viure aquesta transformació estètica a través de les seues obres, i d’una altra la cultura de la burgesia en el recolzament de les arts i els seus creadors i la introducció del nou gust imperant del moment, el Modernisme.

Lucía Romero és Historiadora de l’Art  i Comissària de la Exposició ‘La pintura modernista a la vida qüotidiana’

¿Te ha gustado?. Comparte esta información:

DEJA UN COMENTARIO
Los comentarios en esta página están moderados, no aparecerán inmediatamente en la página al ser enviados. Evita, por favor, las descalificaciones personales, los comentarios maleducados, los ataques directos o ridiculizaciones personales, o los calificativos insultantes de cualquier tipo, sean dirigidos al autor de la página o a cualquier otro comentarista. Estás en tu perfecto derecho de comentar anónimamente, pero por favor, no utilices el anonimato para decirles a las personas cosas que no les dirías en caso de tenerlas delante. Intenta mantener un ambiente agradable en el que las personas puedan comentar sin temor a sentirse insultados o descalificados. No comentes de manera repetitiva sobre un mismo tema, y mucho menos con varias identidades (astroturfing) o suplantando a otros comentaristas. Los comentarios que incumplan esas normas básicas serán eliminados.

Nombre

E-mail (no se publicará)

Comentarios



Enviar comentario