Destacados
La memoria
Bicentenario del descubrimiento del fonendoscopio
Comentarios a la Exposición del descubrimiento hace 200 años del estetoscopio por René Théophile Hyacinthe LAËNNEC (1781-1826) (1)
Laënnec falleció a los 45 años por una tuberculosis que había contraído mientras realizaba una autopsia a un enfermo y al explorar una vértebra del mismo, se produjo un corte en el dedo índice de la mano izquierda infectándose, lo que le llevo a la muerte. (2)
La memoria
Aparició de l’Estetoscopi o fonendoscopi, ara fa 200 anys
Exposició en Fundació Mutua de Levante (21 febrer- 23 de març 2019)
Pintura de Théobald Chartran (1849-1907) que representa l’auscultació directa o inmediata de Laënnec a un malalt tisic (tuberculós) en l’hospital Necker de París. En la ma Esquerra sosté l’estetoscopi inventat per ell. A la part dreta del quadre es veu un grup d’estudiants de medicina que observa atentament l’escena. La Sorbona, 1891
Quan en 1816 el francés René Laënec va concebre un instrument que anava a revolucionar amb el pas del temps el diagnòstic de moltes malalties, principalment respiratories i cardíaques, no imaginava la importància i l’us que tindria arreu del mon.
La memoria
Clásico, el torero alcoià: retrat d’una època
Un interessant recorregut per la vida i gestes d'aquest famós torero alcoià, nascut a Ibi, a qui cada any ret homenatge el Tirisiti
Estem en els primers anys de la dictadura de Primo de Rivera, una època gris i desconeguda que malauradament no ha captat l’atenció del gran públic. El colp d’Estat del general Miguel Primo de Rivera no va ser una sorpresa: per una banda, este fet revelà que el sistema de la Restauració era incapaç d’evolucionar […]
La memoria
La verdadera història de La Tipografia Moderna
Redacció, 19/09/2017

El darrer mes d’Agost va aparèixer a la revista Valencia Plaza un interessant article del periodista, guionista y director de documentals Fèlix Tena, sobre la impremta La Tipografia Moderna probablement la impremta més antiga d’Espanya que encara continua en funcionament al carrer de l’Olivereta de València sota el nom de Artes Gráficas Soler.

Per aquesta impresa, amb més d’un segle d’activitat, van passar per revisar les galerades de les seves obres – segons s’explica a l’article – autors de l’alçada de Joan Fuster, Antonio Machado, Manuel Polo y Peylorón, Luis Cernuda o Max Aub.

L’article s’inspira en la tesi doctoral La Tipografía Moderna: de la propaganda católica a la republicana del documentalista Romà Seguí que emmarca històricament la fundació de la impremta Tipografia Moderna dins dels canvis tecnològics, l’evolució de l’alfabetització i els moviments catòlics que es van produir a la ciutat de València a darreries del segle XIX.

A la tesi es cita d’entre d’altres l’aparició de el paper continu com un dels avanços que  van possibilitar la implantació de les impremtes mecàniques. Sent el molí paperer El Clavel d’Alboraig el de Rafael Aura d’Alcoi els primers en adoptar aquesta tecnologia al País Valencià.

També és fa menció a la creació dels cercles obrers catòlics com catalitzadors de l’èxit assolit per aquesta impremta, i es recorda que el d’Alcoi, va ser el primer cercle obrer catòlic fundat a terres valencianes durant el Sexenni revolucionari per intentar contrarestar el missatge obrerista, allunyat del propugnat per l’Església, dels dos mil obrers que s’havien afiliat a l’Associació Internacional del Treball després de la revolució de 1868.

Llegir l’article de Valencia Plaza
Llegir la tesi

¿Te ha gustado?. Comparte esta información:

DEJA UN COMENTARIO
Los comentarios en esta página están moderados, no aparecerán inmediatamente en la página al ser enviados. Evita, por favor, las descalificaciones personales, los comentarios maleducados, los ataques directos o ridiculizaciones personales, o los calificativos insultantes de cualquier tipo, sean dirigidos al autor de la página o a cualquier otro comentarista. Estás en tu perfecto derecho de comentar anónimamente, pero por favor, no utilices el anonimato para decirles a las personas cosas que no les dirías en caso de tenerlas delante. Intenta mantener un ambiente agradable en el que las personas puedan comentar sin temor a sentirse insultados o descalificados. No comentes de manera repetitiva sobre un mismo tema, y mucho menos con varias identidades (astroturfing) o suplantando a otros comentaristas. Los comentarios que incumplan esas normas básicas serán eliminados.

Nombre

E-mail (no se publicará)

Comentarios



Enviar comentario