(Juliol 2016)
Veig en Tipografia la Moderna, el text de Javier LLopis i les fotos de – l’ull quasi de Deu- Paco Grau, sobre un treball del que va ser el Teatre Circ. De seguida comente al Facebook que xulo i també dic… quina llàstima. En això rep un missatge de Pep preguntant-me si jo havia actuat en eixe espai i em proposa que podria escriure alguna cosa. De sobte m’encollisc i em tanque, però a la volta el meu cap es posa a recordar i m’escabusse.
Comence a baixar eixes escales solemnes que acabaven en un espai ample, on hi havien dos sofàs immensos, infinits, on podíem seure i botar si no ens veia l’aposentador. Eren com els sillons de les pel·lícules de Hollywood. Era el rebedor que donava pas a la fantasia a la il·lusió, al cinema.
Quan passava això jo ni m’imaginava que allí es feien concerts, representacions teatrals, revistes musicals. Per a mi allò, era el cine!
Tampoc podia saber que mentre va estar obert va ser la porta que continuaria donant-me fantasia, il·lusió, amics, coneixements, vocació, amor.
Recorde quan venia Ovidi Montllor a cantar, allò es posava de gom a gom. Quasi sempre venia amb la mala bestia de Toti Soler. Eren concerts inoblidables, en serio, allí es produïa alguna cosa especial, inexplicable. Tots rèiem o aplaudíem a rabiar amb les seues observacions, comentaris, introduccions i amb les cançons. La lletra era clara, el missatge net. A l’eixida era com si tots fórem un!
Al Teatre Circ vaig vore el millor teatre independent que es va fer i el vaig vore tot des d’un galliner. ‘La Torna’ dels Joglars també començava en un galliner. Les gallines eren ‘guàrdies civils’, crec que eixa va ser de les últimes que van dur al Teatre Circ ‘els grans Joglars’ abans de que tancaren a la presó a l’admirat Albert Boadella. Llibertat d’expressió demanàrem després!!
Abans d’eixa funció al Circ vam vore als millors Joglars, ‘El diari’, ‘Mari d’ous’, ‘Alies Serrallonga’, imprescindible, que es diu ara. Una amiga i jo vam anar molt prompte per agafar el centre del galliner, érem els primers però vam anar massa prompte. Em va entrar pixera i Araceli i jo vam córrer a l’Ideal i al tornar ja havíem perdut la tanda.
En eixa funció dins del Teatre Circ van muntar tres escenaris, era impressionant. En eixa actuació vaig ‘flipar’, passava de riurem a plorar i en un segon després m’eriçava tot.
I ‘Laetius’ on Els Joglars, observant animals van crear uns éssers xulíssims.
I a banda d’Els Joglars, tantes companyies…
Tábano, encara entre els amics fem de broma un trosset de l’obra amb veu trencada -Que viene la poli-que poli- Poli Pitchum! !La ópera del Bandido!
El T.E.I. (Terror i Misèria del Tercer Reich) En esta funció si no recorde mal, un home feia de dona, tots ho havíem notat per la veu però així i tot va ser molt gran quan en les salutacions es va llevar la perruca. Era un home. Mare meua que xulo, el teatre.
També hi havia dos actors sempre en escena, un feia d’una espècie d’animal domèstic i l’altre de planta! Expressió corporal, jajajajaja (això son risses) Flipava en el Teatre Circ.
Los Goliardos, Ditirambo, Teatro del Mediodía, El Teatro Libre de Madrid… ‘Libre, libre, quiero ser, quiero ser, ¡quiero ser LIBRE!! ¡Como tú, teatro!
La Cazuela també feia coses xules com per exemple ‘El retaule del flautista’ quina quantitat d’artistes , dones , homes , xiquets , majors, musics, escenògrafs, era gran ‘La Cazuela’
Normalment artistes locals feien programes aposta per a les noves representacions, eren xulíssims!
La Cuadra de Sevilla, ritmes, cante jondo, ball, perill, ‘Quejio’, ‘Los palos, ‘Nanas de espinas’, ‘Herramientas’…
El verí m’estava entrant . Jo volia fer allò que veia, allò que feien eixos joves que volien canviar les coses, aquells joves que veia al Teatre Circ. Aquell teatre valent!
Mai van ser durs aquells bancs de fusta. Quan veia aquelles meravelles era com si estiguera en un galliner encoixinat, no tenia temps ni de tancar els ulls, àvids de saber, de voler, de ser, d’entendre.
El teatre independent va nàixer de moviments juvenils que practicaven sistemes de treball col·lectiu. Volien canviar el teatre establert i acomodat en eixa època i lògicament rebel·lar-se contra el sistema polític. El teatre independent es va acabar amb la democràcia, més o menys com el TEATRE CIRC.
En el Circ vaig actuar per primera volta amb La Cazuela en una obra que es deia MARIA SABINA de Camilo Jose Cela. Maria era Isabel Alberic (quina actriu més bona s’ha perdut el teatre ), també eixia Angeles Sanz, que si hi ha cel estarà volen muntar una companyia com Déu mana. Molt gran la xicoteta Angi. Nosaltres estàvem dins d’uns sacs d’arpillera i fèiem unes petites coreografies amb accions físiques. Tot ho va coordinar i dirigir Pepe Casabuena!! Cela va vindre a veure la estrena. Va ser emocionant. Algú de tots els arpilleros tenia fotos però no les he vist mai, sol passar!
Després si no recorde mal (ja semble un ‘aüelo’) vaig actuar al Circ fent “La Madre” de M. Gorki. Ací ja tenia un paper prou xulo. Al personatge li deien alguna cosa així com Wesofschikof, era un revolucionari rus molt impulsiu. En un moment donat hi havia un registre i ens trobaven propaganda il·legal, jo em revelava i un policia em pegava una bufetada. Jo li deia a Jordi Sempere, el que feia de policia, que no patira que m’arreara sense por. Jo volia sentir… I un dia em va traure la mandíbula del lloc. Era amb La Cazuela, dirigit per Adolfo Mataix, era la primera volta que treballava amb Joan Gadea, amb Enric Mataix, Juli Mira i amb un grapat de gent. Crec que era un dissabte i encara que sone estrany vam fer dues funcions. En el descans, el bo de Roberto Sansilvestre va seure al meu costat i em va preguntar –què, com va? – Estic cansat- li vaig dir, i em va dir –no pateixques que tu faràs esta funció que ve i moltes més. Ho veig. Estàvem darrere de la primera pota, a l’esquerra de l’espectador, allà al Teatre Circ.
L’última volta que vaig actuar la recorde molt bé, em feia molta il·lusió. Vaig vindre amb el primer grup en el que vaig treballar, el Brau Teatre. A les ordres d’ Esteve Grasset. Fèiem coses un poc experimentals, tercer teatro que es deia. La veu no havia de assemblar-se a la realitat, els moviments tampoc. Vam vindre amb una obra de Rodolf Sirera que en un principi tenia text, però va anar perdent-se i omplint-se amb accions físiques. Li vam pegar tantes voltes que crec que era la segona part, es deia Compte Arnau II.
Però el més bonic de la història és que eixe dia vaig conèixer un àngel. Vaig conèixer a la meua dona Rosanna. Quan va acabar la funció ens va presentar la meua estimada amiga Angeles Sanz, ja no em vaig treure del cap aquella xiqueta, fins avui. Encara estem junts. Ella també feia teatre. Si, això va ser al Teatre Circ.
Parlant del Teatre Circ em venen al cap Alejandro i Paqui, la seua voluntat, les seues ensenyances, el seu amor pel teatre, pel circ, pel cine… Un dia muntant una escenografia al Teatre Circ em van parlar del senyor Paco, l’antic tramoista del Teatre. Deien que feia una carassa estranya , perquè sempre treballava amb el cigarret a la boca i quan se’l treia la cara li continuava igual , com si el fum li pujara per l’ull mig tancat. Alejandro un dia em va demanar que pujara al galliner, i una volta dalt em va dir si entenia el que estaven dient ells a l’escenari, tot es sentia perfectament, el Circ tenia molt bona acústica. Paqui em va dir que quan hi havien funcions, en un palco que hi havia prop de l’escenari es posava la dóna del seño Paco i també duien al gosset. Ara al recordar i vore que ja no està eixe espai a mi també se’m queda una carassa estranya!! VIXCA EL TEATRE INDEPENDENT!! VIXCA EL TEATRE CIRC!! GRÀCIES PER TOT EL QUE EM VAS DONAR!!! VAS SER BONIC FINS I TOT QUAN ESTAVEN TOMBANT-TE! !
Me encantaría haber vivido todo eso, Juli.
Me encanta tu reflexión y tus recuerdos.
Estas cosas son las que te hacen más grande si cabe, aunque lamentablemente en este pueblo tengamos que vivir siempre de recuerdos…
un besazooooooooooooooooooooooo…
Gracies Isabel,passau be a la Toscana! tu li dius aixi on passes l’estiu no?
“Un exemple de que una fotografia mai valdrà mes que mil paraules”
Amb les que has utilitzat per a este relat em vénen al cap milers d’imatges que mai s’hagueren pogut realitzar, els faltarien tantes coses, que no poden eixir d’una cambra (encara que siga Nikon).
Juli cada vegada m’agrada mes com comptes les coses.
Hostia Paco!!! quina alegria em dones, moltes gracies (ull quasi de Deu) sigues feliç!!
Òstia Juli, m’has emocionat, m’han vingut a la memòria mil records i mil imatges d’aquells temps. Recorde perfectament aquell dia, va ser per a mi el descobriment de la màgia del teatre, els meus ulls, despertant de la infantesa, descobrien tot un món tota una realitat que em va marcar. No deixes d’escriure Juli, ens has transportat al nostre benvolgut Teatre Circ.
Gracies Araceli!!Sigues feliç!!Per mi també va ser un dia especial!!
També he actuat ahi en festivals. Coses variades. Jo era comic, en deint «El Gila alcoyano». Farà uns 65 anys.