Jordi Botella i Miró (Alcoi, 1958) és avalat per una llarga trajectòria com a gestor cultural i escriptor. Ha estat director del Centre Cultural d’Alcoi en una de les èpoques més fruïdes d’aquesta institució, director de l’IES Pare Vitòria d’Alcoi, on ha exercit la coordinació d’una de les senyes d’identitat més importants d’aquest centre educatiu: la revista cultural i científica Eines. Igualment, treballà per a l’editorial alcoiana Marfil com a coordinador de les col·leccions de narrativa “Autors d’ara” i “Jocs de daus”.
En el terreny de l’escriptura ha conreat la poesia, amb títols com ara Archipiélago (en col·laboració amb Joan Antoni Climent i Fullana), Bolero, Cobles Vallesanes, Disciplina, Oxymoron i La nit transfigurada. Igualment, ha escrit narrativa: La vida sexual de Fernando Pessoa (dintre el col·lectiu d’escriptors alcoians Salomó Dori), Llibre d’escolaritat, La Sagrada Família, Carta als Reis, Estació terminal, La caixa negra, Exit i Tres viatges. Dins el camp de l’assaig cal anotar els títols següents de divulgació sobre literatura: El temps d’un poble i El sainet fester. No podem oblidar la seua aportació al món del teatre centrada en dos poemes dramàtics: Homenatge a T. i Segària.
Des del punt de vista de la més alta valoració a la seua trajectòria, podem dir que l’obra que ara ens ocupa, Metralla, constitueix el projecte més ambiciós dut a terme per aquest escriptor. Segons confessió pròpia, bastir una obra d’aquestes característiques li suposà vuit anys de treball rigorós, conscient i ben documentat on s’hi barreja el marc dels fets històrics esdevinguts en la guerra civil espanyola amb l’experiència quotidiana dels protagonistes triats per l’autor, descendint fins al terreny on les impressions, anhels, il·lusions frustrades, penes i misèries són relatades amb una precisió digna d’elogi.
La trama argumental de la novel·la és conformada pel trajecte que haurà de fer la família Llonch, de Castelló de la Plana fins a Alcoi, davant la imminent ocupació de la primera per part de les tropes franquistes. Açò els suposarà haver de deixar el negoci familiar encetat per l’àvia Miracle Serra, un magatzem de deixalles i objectes diversos, el funcionament del qual era a base del tracte amb gitanos i traginers de tota mena. Aquesta família i les seues vicissituds en un periple que inclou l’eixida de la capital de la Plana i l’arribada posterior a la ciutat del Serpis són el prisma que farà servir l’autor per apropar l’escenari físic i humà de la guerra civil al lector, exprimint-ne fins el darrer detall.
Hom podria dir que aquest llibre sembla que no conta res i tanmateix, ho explica tot. Miquel Llonch, el seu fill Daniel, Laura Fenollar, Ernest Mallol, Rosalia Albiach, Grillo, Tòfol, la vella Miracle Serra i un llarg etcètera són personatges incardinats en un context d’oprobi i violència on les misèries humanes ixen a relluir i formen part del salconduit per assolir la supervivència necessària. Per tal d’aconseguir aquesta visió descarnada i alhora, humana del conflicte bèl·lic espanyol, Jordi Botella no escatimarà en recursos. No en fa cap concessió i, per contra, posa en valor el seu immens bagatge de llenguatge poètic en descriure fins al mínim detall l’esgarrada visió d’uns fets que encara romanen a la memòria de la gent que els va viure, la influència de les quals és igualment palesa a les generacions posteriors. Així doncs, hi trobarem al·legories, metàfores, adjectivació generosa, mots tradicionals i cultes…, en multitud de descripcions que es mouen en diferents plànols expressius. Tot servit amb la ploma destra d’un gran dominador de la tècnica narrativa i de l’expressió poètica en el seu sentit més ample.
Vet ací el resultat final de tot aquest domini: un text d’una altíssima qualitat literària que convida a la lectura pausada i al treball constant de la ment per dibuixar amb imatges precises tot allò que hom va llegint a través de les 350 planes d’una història colpidora que no deixa indiferent qui se n’endinsa en la lectura. Tal i com va dir el poeta Manel Rodríguez-Castelló en la presentació del llibre, aquesta és una obra necessària sobre la Guerra Civil que algú l’havia d’escriure. Sortosament per als lectors, qui s’hi ha implicat és un escriptor perfectament capacitat per acarar l’abast d’una aventura literària d’aquesta alçada. D’aquest fet podem dir que tothom n’ha eixit guanyant. Bona i profitosa lectura tindreu si l’enceteu sense presses i us deteniu el que calga en la recreació mental de les imatges terribles i tremendament aclaridores que l’autor va mostrant-nos pàgina rere pàgina, des del començament fins a la fi.