Ens identifiquem tant amb la casa on vivim que sovint arribem a considerar-la un organisme viu i independent per un mecanisme molt similiar al que en literatura anomenem personificació. ¿Però no deu ser-ho en realitat, una cosa viva, més enllà de les pròpies i més o menys creïbles impressions que en rebem, al marge fins i tot de la pròpia voluntat però en simbiosi amb els éssers de reconeguda existència biològica que la poblen (no només humans ni només visibles a ull nu)? En la seua llum i en les seues ombres, com a la caverna ancestral i a la recreada per Plató, es projecten tots els nostres somnis i fantasies, fantasmes i pesombres. Sentim bategar la casa, el parpelleig dels aparells domèstics i els seus gemecs mecànics, els xerrics de les portes, el degoteig de les aixetes. Fins els sorolls del carrer, els crits, els vehicles, el vent i la pluja hi troben el seu lloc o es converteixen en visites inoportunes que seuen amb tu al sofà i al cap d’una estona marxen. Però hi ha també els sorolls i moviments interns, com un cos que respira i transpira, d’origen incert, fusta que cruixeix, líquids que s’escolen per tubs i canyeries, un llibre que de sobte cau de la prestatgeria com empès per una mà invisible, la pintura esgotada d’un detall del quadre que s’esvaeix, la fotografia que va impregnant-se de grocs, el calendari agafat a un clau que cedeix, els pètals que volen a càmera lenta des del búcar al terra. La casa és viva i t’alberga en soledat. Com més gran i més antiga, més vida, més presències, més racons velats per l’insondable. Matèria de literatura que naix de les nostres pors i desigs més pregons: fantasmes que es corporifiquen, humitats a les parets que adopten estranyes presències, miracles i llegendes, veus d’ultratomba, encanteris i malediccions, les cases dels horrors més barates del barri del terror, els palaus incomptables de les obres mestres, la casa dels Usher solsint-se en el fons de la consciència, el secret psicòtic d’Anthony Perkins, la casa dels Buendía a Macondo, una antologia impossible per la infinitud de la matèria. Pense en tot això amb les maletes preparades per eixir de vacances. Com respirarà a partir d’ara la meua casa, en quin silenci continuaran sent les coses? I això en un món tan familiar com la casa. Però com és el món que no pot escrutar l’ull humà, l’univers que no fretura de cap presència humana? És, són si no ho veiem, si no ho sentim, si no ho habitem? La ciència, amb el seu telescopi d’intel·ligència, va fent previsions, descrivint-nos amb pèls i senyals com és el món d’allà fora. Mentrestant, la casa on amb sort vivim cada dia se’ns escapa en la seua complexitat i els seus misteris (el nom que donem a allò que ignorem). Continuarà alenant quan la deshabitarem, els seus silencis i els seus sorolls seran els nostres. I segurament hi serà encara quan tornarem a casa.
[Publicat el dissabte 08 de juliol de 2017]
Deia Sisa allò tan bonic i tan esferidor alhora de …a casa meva es casa vostra si es que hi ha cases d’algú. Bonic pel que té d’acollidor, esferidor pel dubte de que al cap i a la fi les cases potser mai siguen de ningú. Manel, si tens casa teva i pots dir-ho així, casa meva, tens la meitat de la felicitat ja conquerida. Salut i bones vacances,
Efectivament, Elies, només les cases habitades i compartides poden donar-nos instants de felicitat. En aquest sentit almenys puc considerar-me doblement feliç, puix que casa meua és casa vostra, la casa habitada és la compartida amb els nostres amics. Salut.